احادیثی خطاب به کسانی که به دیگران نیرنگ زده و فکر می کنند که زرنگی کرده

ساخت وبلاگ

احادیثی خطاب به کسانی که به دیگران نیرنگ زده و فکر می کنند که زرنگی کرده و کسی نفهمیده و عاقبتی ندارد .

حدیث درباره <strong>نیرنگ</strong> زدن

نیرنگ

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : لَيس مِنّا مَن ماكَرَ مُسلِما از ما نيست كسى كه به مسلمانى نيرنگ زند

امام على عليه السلام : آفةُ الذَّكاءِ المَكرُ آفتِ زرنگى، نيرنگ بازى است

امام على عليه السلام :المَكرُ بمَنِ ائتَمنَكَ كُفرٌ نيرنگ زدن به كسى كه به تو اعتماد كرده، كفر است

امام على عليه السلام : المَكرُ لُؤمٌ ، الخَديعَةُ شُؤمٌ نيرنگ زدن پستى است، فريب دادن شوم است

امام على عليه السلام : المَكرُ و الغِلُّ مُجانِبا الإيمانِ نيرنگ بازى و خيانت، از ايمان به دورند

امام على عليه السلام : المَكرُ شِيمَةُ المَرَدَةِ نيرنگ زدن، خصلت سركشان است

امام على عليه السلام :المَكُورُ شَيطانٌ في صُورَةِ إنسانٍ نيرنگ باز، شيطانى در چهره انسان است

امام على عليه السلام : لا أمانةَ لِمَكُورٍ هيچ نيرنگ بازى امانتدار نيست

امام على عليه السلام :  مَن مَكرَ حاقَ بهِ مَكرُهُ هر كه نيرنگ زند، نيرنگش دامن خود او را مى گيرد

امام على عليه السلام : مَن مَكرَ بالنّاسِ رَدَّ اللّه ُ سبحانَهُ مَكرَهُ في عُنُقِهِ هر كه به مردم نيرنگ بزند، خداوند سبحان نيرنگ او را گريبان گير خودش مى كند

امام على عليه السلام : مِن أعظَمِ المَكرِ تَحسينُ الشَّرِّ از بزرگترين نيرنگ ها، خوب جلوه دادن بدى است

امام على عليه السلام : مَن أمِنَ المَكرَ لَقِيَ الشَّرَّ هر كه خود را از نيرنگ ايمن پندارد، با شرّ و بدى رو به رو شود

امام على عليه السلام ـ در وصف پرهيزگاران ـ فرمود:بُعدُهُ عَمَّن تَباعَدَ عنهُ زُهدٌ و نَزاهَةٌ ، و دُنُوُّهُ مِمّن دَنا مِنهُ لِينٌ و رَحمَةٌ ، لَيس تَباعُدُهُ بكِبرٍ و عَظَمَةٍ ، و لا دُنوُّهُ بمَكرٍ و خَديعَةٍ اگر از چيزى دورى مى كند، از سر بى رغبتى و آلوده نشدن است و اگر به چيزى نزديك مى شود، از روى نرمى و مهربانى است نه دورى كردنش به انگيزه كبر و بزرگ منشى است و نه نزديك شدنش از روى نيرنگ و فريب

امام على عليه السلام ـ زمانى كه به اردوگاه خوارج رفت و آنان همچنان بر انكار حكميت پافشارى مى كردند ـ فرمود : أ لَم تَقولوا عندَ رَفعِهِمُ المَصاحِفَ حِيلَةً و غِيلَةً و مَكرا و خَديعَةً : إخوانُنا و أهلُ دَعوَتِنا ، استَقالُونا و استَراحُوا إلى كِتابِ اللّه ِ سبحانَهُ ، فالرأيُ القَبولُ مِنهُم و التَّنفيسُ عَنهُم ؟ ! فقلتُ لَكُم : هذا أمرٌ ظاهِرُهُ إيمانٌ و باطِنهُ عُدوانٌ ، و أوَّلُهُ رَحمَةٌ و آخِرُهُ نَدامَةٌ ؟ ! آيا هنگامى كه از روى حيله و فريب و نيرنگ و خدعه قرآنها را برافراشتند، همين شما نگفتيد كه آنها برادران ما هستند و همچون ما مسلمانند، از ما خاتمه جنگ مى خواهند و به كتاب خداوند سبحان روى آورده اند و درست آن است كه درخواستشان را بپذيريم و گرهِ كارشان را بگشاييم؟! و من به شما گفتم: اين كار آنها ظاهرش ايمان و باطنش دشمنى است؛ آغازش رحم و دلسوزى و پايانش پشيمانى است؟!

امام صادق عليه السلام : ثلاثٌ مَن كُنَّ فيهِ كُنَّ علَيهِ : المَكرُ ، و النَّكثُ ، و البَغيُ ، و ذلكَ قولُ اللّه ِ : «و لا يَحيقُ المَكْرُ السَّيِّئُ إلاّ بأهْلِهِ» «فانْظُرْ كيفَ كانَ عاقِبَةُ مَكْرِهِم أنّا دَمَّرْناهُمْ و قَومَهُمْ أجْمَعينَ» و قالَ جلّ و عزّ : «و مَن نَكَثَ فإنّما يَنكُثُ على نَفسِهِ» و قالَ : «يا أيُّها النّاسُ إنّما بَغْيُكُمْ على أنْفُسِكُم مَتاعَ الحَياةِ الدُّنيا»  سه چيز در هر كه باشد به زيان خود او تمام شود: نيرنگ بازى، عهد شكنى و سركشى و اين سخن خداوند است، آنجا كه مى فرمايد: «و نيرنگ بد جز [دامن ]صاحبش را نگيرد»، «پس بنگر كه فرجام نيرنگ آنها چه بود، ما آنها و قومشان را بكلّى نابود كرديم» و مى فرمايد: «كسى كه پيمان شكند، در حقيقت به زيان خود پيمان مى شكند» و مى فرمايد: «اى مردم سركشى شما فقط به زيان خود شماست شما بهره زندگى دنيا را[مى طلبيد]»

امام صادق عليه السلام : إن كانَ العَرضُ علَى اللّه ِ حَقّا فالمَكرُ لماذا ؟ ! اگر عرضه شدن اعمال به پيشگاه خدا، حقّ است، ديگر نيرنگ چرا؟!

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : المَكرُ و الخَديعَةُ و الخِيانَةُ في النّار نيرنگ بازى و فريبكارى و خيانت، در آتشند

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مَلعونٌ مَن ضارَّ مؤمنا أو مَكَرَ بهِ ملعون است كسى كه به مؤمنى زيان رسانَد يا به او نيرنگ زنَد

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مَن كانَ مسلما فلا يَمكُرْ و لا يَخدَعْ ؛ فإنّي سَمِعتُ جَبرئيلَ عليه السلام يقولُ : إنّ المَكرَ و الخَديعَةَ في النّارِ كسى كه مسلمان باشد، نه نيرنگ مى زند و نه حيله گرى مى كند؛ زيرا از جبرئيل عليه السلام شنيدم كه مى گفت: همانا نيرنگ و حيله گرى در آتشند

امام على عليه السلام : إنّ المَكرَ و الخَديعَةَ في النّارِ ، فكونوا مِن اللّه ِ عَلى وَجَلٍ و مِن صَولَتِهِ على حَذَرٍ··· نيرنگ و حيله گرى در آتشند پس از خداوند عزّ و جلّ و از يورش او بر حذر باشيد···

امام على عليه السلام :  لَولا أنّ المَكرَ و الخَديعَةَ في النّارِ لَكُنتُ أمكَرَ العَرَبِ اگر نبود كه مكر و خدعه در آتشند، هر آينه من مكّارترين عرب بودم

امام على عليه السلام : لَولا أنّ المَكرَ و الخَديعَةَ في النّارِ لكُنتُ أمكَرَ النّاسِ  اگر نبود كه نيرنگ و فريبكارى در آتشند، بى گمان من مكّارترين مردم بودم

مكر خدا پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ بارها در دعا ـ مى گفت :

 رَبِّ أعِنّي و لا تُعِنْ علَيَّ ، و انصُرْني و لا تَنصُرْ علَيَّ ، و امكُرْ لي و لا تَمكُرْ علَيَّ خدايا! مرا كمك كن و [كسى را] بر ضدّ من كمك مكن، مرا يارى و فيروزى ده و [كسى را ]بر ضدّ من يارى و فيروزى مده، به سود من مكر كن و به زيانم مكر مكن

امام على عليه السلام : مَن أمِنَ مَكرَ اللّه ِ هَلَكَ هركه از مكر خدا آسوده خاطر باشد، هلاك شود

امام على عليه السلام :  لاَ تأمَنَنَّ على خَيرِ هذهِ الاُمّةِ عذابَ اللّه ِ لقولهِ تعالى : «فلا يَأمَنُ مَكْرَ اللّه ِ إلاّ القَومُ الخاسِرونَ» ، و لا تَيأسَنَّ لِشَرِّ هذهِ الاُمّةِ مِن رَوحِ اللّه ِ لِقولهِ تعالى : «إنّه لا يَيأسُ مِن رَوحِ اللّه ِ إلاّ القَومُ الكافِرونَ» بهترين فرد اين امّت را [هم ]از عذاب خدا ايمن مدان؛ زيرا خداوند متعال مى فرمايد: «تنها زيان كارانند كه خود را از مكر (كيفر) خدا ايمن مى پندارند» و براى بدترين فرد اين امّت [نيز] از رحمت و لطف خدا نوميد مباش؛ زيرا خداوند متعال مى فرمايد: «تنها كافرانند كه از رحمت خدا نوميد مى شوند»

امام صادق عليه السلام : 

 إذا رأيتُمُ العَبدَ يَتَفقّدُ الذُّنوبَ مِن النّاسِ ناسِيا لذَنبِهِ ، فاعلَموا أنّهُ قَد مُكِرَ بهِ هرگاه ديديد كه بنده گناهان مردم را پى جويى مى كند و گناه خود را از ياد برده، بدانيد كه گرفتار مكر خدا شده است

میزان الحکمه،جلد دهم

حسنیه امام حسن مجتبی علیه السلام...
ما را در سایت حسنیه امام حسن مجتبی علیه السلام دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hasaniyeh14o بازدید : 136 تاريخ : دوشنبه 18 آذر 1398 ساعت: 21:39