سؤال چهاردهم درباره وصيّت ؛ آیا لازم است آنهایی که صغیر دارند، فرض کنید من فرزند دختری دارد که چهار سال سن دارد. آیا لازم است برای اینها قیم تعیین کنم یا نه؟
جواب :من وقتی از دنیا بروم، به طور طبیعی و خودکار پدر من قیم فرزندان من میشود. اگر پدر من در قید حیات باشد، به طور طبیعی پدر من قیم فرزندان من میشود. اما اگر من هم پدری ندارم، پدرم از دنیا رفته است. خوب چه کسی سرپرست فرزندان من باشد؟ باید در خانه یک مجتهد بروید که قیم تعیین کند. یک راه حل آسان دارد. راه حل آسان این است که من خودم قیم تعیین کنم. بگویم: مادرش قیم شود. من به او اعتماد دارم. یا برادرم، هرکس که صلاح میدانند باید به عنوان قیم تعیین کنند.
یکوقت عرض کردم یکی از دوستان ما دههی اول محرم بود، گفتم: کجا میروی؟ گفت: خانه پدرم میروم. مجلس داریم. هیأت و روضهخوانی داریم. گفتم: مگر شما نگفتید که پدر آلزایمر گرفته است؟ دیگر چیزی را تشخیص نمیدهد؟ گفت: چرا. گفتم: اگر فراموشی گرفته دیگر نمیشود در اموالش تصرف کرد. برایش قیم تعیین کردید؟ گفت: صغیر قیم میخواهد. گفتم: صغیر قیم میخواهد، پیرمرد شصت ساله، هفتاد ساله اگر به کلی فراموشی گرفت هم قیم میخواهد.
چند شب پیش حرم حضرت معصومه(س) بودم خدمت آیت الله شبیری زنجانی قبل از نماز رسیدم. یک کسی خدمت ایشان آمد گفت: مادر ما به کلی فراموشی گرفته است. گفت: شما قیم او شوید. مادر هشتاد ساله اگر فراموشی گرفت عین صغیر میشود. برای تصرف در اموالش هرکسی تصرف نکند. خیلی قانون مهم و زیبایی است. اگر پدر و مادر شما فراموشی گرفت، هرکسی نیاید در اموالش تصرف کند و هرکاری خواست بکند. کسی که مورد اعتماد و وثوق هست بیاید تصرف کند.
+ نوشته شده در شنبه بیستم خرداد ۱۳۹۶ساعت 23:59 توسط خادمه حسنیه |
حسنیه امام حسن مجتبی علیه السلام...
ما را در سایت حسنیه امام حسن مجتبی علیه السلام دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 149 تاريخ: يکشنبه 21 خرداد 1396 ساعت: 2:59