
احکام استفاده دارویی بیماران در ماه رمضان
این مسأله را خیلی سؤال میکنند. کسانی که در ماه رمضان روزه میگیرند ولی به دلیل بیماری از اسپری استفاده میکنند. بخاطر تنگی نفس اسپری میزنند. این اسپریها به صورت پودر گاز است که از دهان وارد ریه میشود. جوابش این است که نه هیچ اشکالی ندارد! کسانی که مریض و بیمار هستند و تنگی نفس دارند، امام و دیگر مراجع فرمودند: اسپری که به صورت پودر گاز است و از دهان وارد ریهها میشود روزه را باطل نمیکند. بعضی گفتند: اگر یک ماده دارویی هم همراهش باشد، یکوقت هست فقط به صورت هوا هست و پودر گاز است، این بحثی ندارد. اما اگر این هوای فشرده و اسپری یک دارویی هم همراهش دارد، بعضیها خواستند احتیاط کنند و الا همانها هم گفتند که این باز صدق خوردن و آشامیدن نمیکند. یادمان باشد اگر این اسپریها در همین حدی باشد که هوای فشرده باشد، اشکالی ندارد.
مسألهی دیگر آمپول زدن، در ماه رمضان آدم روزهدار میتواند آمپول بزند یا نه؟ آمپولهایی که بی حس کننده است اشکالی ندارد. آمپولهای مسکن اشکالی ندارد. آمپولهای درمانی مثل پنی سیلین اشکالی ندارد. آمپولهایی که تقویتی هست، مثل ویتامینها، ب کمپلکس بزند یا سرم خوراکی بزند، اینها اشکال دارد یا نه؟ در میان کلمات علما و مراجع کسی نگفته: روزه را باطل میکند. فتوا ندادند، نهایت احتیاط است. احتیاط قابل ارجاع است، رجوع کند به دیگرانی که اشکال نمیکنند. پس با این حساب هر نوع آمپولی مشکلی ندارد. مسکن، بی حسی، درمانی اشکال ندارد. تقویتی باشد و سرم خوراکی باشد، فتوای بطلان نداریم، احتیاط هست که قابل رجوع است.
این چند مورد اشکال ندارد. در ماه رمضان کسی بخواهد سونوگرافی انجام دهد. آزمایش خون اشکالی ندارد. رادیولوژی، آندوسکوپی، دندانپزشکی، فقط برای آندوسکوپی یادشان باشد چیزی همراه با این دستگاه وارد معده نشود. اگر چیزی وارد معده نشود مشکلی ندارد. دندانپزشکی هم اشکال ندارد اما باید حواسشان باید چیزی را در حلق فرو نبرد.
موضوع برنامه: بیان مهمترین احکام دینی؛ احکام روزه
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين حسینی قمی
تاريخ پخش: 09-03-96 سمت خدا

حسنیه امام حسن مجتبی علیه السلام...
ما را در سایت حسنیه امام حسن مجتبی علیه السلام دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 121 تاريخ: پنجشنبه 11 خرداد 1396 ساعت: 3:36