
احکام روزه بیمارانی که دارو استفاده می کنند؟
باز خیلیها سؤال میکنند. کسانی هستند ناراحتی کلیه دارند. پزشک گفته یا یقین دارد که باید در طول روز آب بخورد. باید در طول روز چند لیوان آب بخورد. بر اینها روزه واجب نیست. نمیشود که آب بخورد و روزه هم بگیرد. روزه معنی ندارد. اگر پزشک میگوید: روزه ضرر دارد و باید آب بخوری، دیگر نباید روزه بگیرد. مسأله این است که اگر بعد از ماه رمضان حالش خوب شد، باید قضا کند. اما اگر از این رمضان تا رمضان بعد، در یازده ماه بیماری ادامه پیدا کرد. اگر کسی ماه رمضان مریض است، بیماری کلیه یا هر بیماری دیگری دارد. پزشک میگوید: نباید روزه بگیری. این بیماری از این رمضان تا رمضان بعدی ادامه پیدا کرد، تا ماه رمضان بعد نتوانست قضا کند، در این یازده ماه خوب نشد. دیگر قضایش هم بر او واجب نیست. فقط کفاره دارد و باید کفاره بدهد. کسانی که از رمضان تا رمضان مریض هستند، قضای روزه هم بر اینها واجب نیست.
سوال : اگر نیاز بود و باید یک قرصی بخورند چطور؟
حاج آقای حسینی: این سؤال مسألهی اگر پزشک گفته: میخواهی روزه بگیری اشکال ندارد، ولی این دو قرص هم باید بخوری. یا این نصف قرص را باید بخوری. این دو حالت دارد، یک وقت میشود که ساعت قرص را با روزه تنظیم کنند. من زیاد دیدم پزشکانی که در ماه رمضان به بیمارشان میگویند: این قرصی که باید هشت صبح میخوردی و بعد از ظهر، اشکالی ندارد سحر و افطار بخوری.
من آقایی را دیدم گفت: من دیابت دارم. نزد پزشک رفتم. گفت اینقدر پیچیده نیست و اشکال ندارد. سحر یک قرص بخور و افطار یک قرص بخور. خوب این میتواند روزه بگیرد. اما اگر پزشک میگوید: زمان قرص نباید تغییر کند و باید سر ساعت باشد. این روزه دیگر معنا ندارد. ولو یک نصف قرص باشد، بدون آب بخورد، این فایده ندارد و این روزه باطل است.
موضوع برنامه: بیان مهمترین احکام دینی؛ احکام روزه
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين حسینی قمی
تاريخ پخش: 09-03-96 سمت خدا

حسنیه امام حسن مجتبی علیه السلام...
ما را در سایت حسنیه امام حسن مجتبی علیه السلام دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 104 تاريخ: پنجشنبه 11 خرداد 1396 ساعت: 3:36